مصرف نوشابه های قندی و افزایش خطر ابتلا به سرطان

11 جولای 2019- به گفته ی محققان فرانسوی، مصرف فقط دو قوطی نوشابه ی قندی در هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان را 18 درصد افزایش دهد.

محققان دانشگاهSorbonne Paris Cite  حدس می زنند که این ارتباط ناشی از افزایش سطح قند خون پس از مصرف نوشابه های قندی باشد، اما هنوز نتوانسته اند آن را بطور قطعی اثبات کنند و خواستار تحقیق بیشتر در این زمینه شدند. یافته های این تحقیق در BMJ منتشر شده است.

برای بررسی تأثیر نوشیدنی های قندی بر سلامت، محققان بیش از 100000 نفر را به مدت 5 سال برای مصرف آب میوه ها، نوشابه های قندی، میلک شیکهای شیرین شده، نوشیدنی های انرژی زا و چای یا قهوه ی شیرین شده با شکر، رصد کردند. نوشیدنی هایی با بیش از 5٪ قند به عنوان نوشیدنی های شیرین قندی در نظر گرفته می شوند

این یافته ها نشان می دهد که مصرف تنها 100 میلی لیتر نوشیدنی قندی در روز، خطر ابتلا به سرطان را 18 درصد افزایش می دهد. هیچ ارتباطی بین خطر سرطان و نوشیدنی های شیرین شده با قندهای مصنوعی مشاهده نشد.

نتایج این مطالعه بر شواهد در حال رشدی که نشان می دهد مصرف بیش از حد قند می تواند منجر به افزایش وزن، سرطان، چاقی و دیابت نوع 2 شود، افزوده شد.

یکی از محققان این پژوهش، دکترMathilde Touvier ، گفت: چاقی و افزایش وزن ناشی از مصرف بیش از حد نوشابه های شیرین قندی قطعا در این ارتباط نقش مهمی ایفا می کنند، نوشیدنی های شیرین با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، اضافه وزن، چاقی و دیابت ارتباط دارند. اما آنچه ما نشان دادیم این است که این نوع از نوشیدنی ها همچنین ممکن است با خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشند.

محققان نتیجه گیری کردند که این داده ها از توصیه های تغذیه ای موجود برای محدود کردن مصرف نوشیدنی های شیرین، از جمله آب میوه 100 درصد طبیعی، و نیز از سیاست هایی مانند اخذ مالیات و محدودیت بازاریابی نوشیدنی های شیرین، که ممکن است بطور بالقوه به کاهش ابتلا به سرطان کمک کنند، حمایت می کند.

مصرف نوشیدنی های قندی یکی از نگرانی های بهداشتی است و در سال 2018 دولت انگلیس مالیات بر شکر را وضع کرد، تا تولیدکنندگان مجبور شوند برای قند بالایی که در نوشیدنی هایشان استفاده می کنند، مالیات پرداخت نمایند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jul/sugary-drink-consumption-linked-with-increased-cancer-risk-98313904.html